Fundacja Oikonomos
2014.12. 17

Jak wygląda święty Mikołaj?


Dziś dzieci (i – cóż tu kryć – dorośli także!) zapytane o świętego Mikołaja od razu mają przed oczami pulchnego pana w czerwonym kubraczku, który pędzi po niebie w saniach zaprzężonych w renifery i podrzuca nam prezenty wchodząc do domów przez komin, kiedy wszyscy śpią. Mało kto wie, że ten mikołaj* został stworzony dopiero 80 lat temu, na potrzeby reklamowe firmy Coca-Cola. Jednak skuteczna, prowadzona wiele lat kampania promocyjna koncernu sprawiła, że ten obraz wyparł z powszechnej świadomości pierwowzór postaci – świętego Mikołaja, biskupa Miry.

Przy okazji zbliżającego się dnia modlitewnej pamięci św. Mikołaja warto sobie przypomnieć kim był ten prawdziwy święty, czczony zarówno w Kościele prawosławnym, jak i katolickim. My polecamy jedną z historii opisujących jego dobroć, hojność i skromność - „Święty Mikołaj i trzy biedne dziewczyny” z serii „Paterikon dla dzieci”. Zachęcamy gorąco do przeczytania jej waszym dzieciom, aby święty Mikołaj kojarzył im się nie tylko z postacią z reklamy,

Książeczka „Święty Mikołaj i trzy biedne dziewczyny” jest już do nabycia w Centrum Kultury Prawosławnej w Białymstoku, sklepiku Bractwa Młodzieży Prawosławnej Diecezji Białostocko-Gdańskiej, niektórych parafiach, a także w sklepie internetowym www.sklep.cerkiew.pl i Fundacji „Oikonomos” (fundacja@oikonomos.pl).



-------------------------------------------
* 5 maja 2004 Rada Języka Polskiego zaleciła, że pomimo iż nazwę imienia (Mikołaj) lub świętego (św. Mikołaj) piszemy wielką literą, to w znaczeniu postaci przynoszącej prezenty z okazji Bożego Narodzenia należy ją pisać małą literą: święty mikołaj (np. Tata przebrał się za świętego mikołaja). [Rada Języka Polskiego: Zasady pisowni słownictwa religijnego (pol.)]